Persondatapolitik

Registrering af personoplysninger

Hvad er formålet med registrering?

Vi indsamler personoplysninger for at kunne kommunikere med vores klienter, for at udfærdige dokumenter og for at føre sager for dem

Hvilke oplysninger opsamles?

Vi registrerer navn, adresse, e-mailadresse og telefonnummer samt – i de tilfælde, hvor dette er nødvendigt af hensyn til sagens behandling i forhold til offentlige myndigheder – tillige personnummer.

Hvem er ansvarlig for registrering og opbevaring af oplysninger?

Virksomhedens indehaver, Lars Holm Rasmussen, er dataansvarlig og har ansvaret for, at modtagne personoplysninger behandles i overensstemmelse med lovgivningens bestemmelser.

Hvordan indsamles personoplysningerne?

Ovennævnte personoplysninger opsamles ved personlig henvendelse og svar på e-mail, telefon og i brev.

Vi betragter din henvendelse til os og din afgivelse af oplysninger som udtryk for, at du godkender, at oplysningerne anvendes i sagens øjemed. Du kan når som helst forlange de afgivne oplysninger slettet.

Hvordan opbevares personoplysningerne?

Modtagne oplysninger opbevares hovedsageligt på digitale medier, der er belagt med adgangskontrol. Der anvendes produkter, der opfylder lovgivningen. I enkelte tilfælde opbevares oplysningerne på papir i aflåst sikkerhedsskab.

Hvem har adgang til personoplysningerne?

Inden for virksomheden er det kun indehaveren og den medarbejder, der deltager i sagens behandling, der har adgang til oplysningerne. Oplysningerne udleveres ikke til tredjemand i almindelighed og kun til offentlige myndigheder og sådanne private aktører (banker, forsikringsselskaber og lignende), som nødvendigt indgår i en sags behandling. Eftersom vi orienterer dig om, hvilke af sådanne parter der er nødvendige at involvere i den enkelte sag, betragter vi det sådan, at du godkender oplysningernes anvendelse i forhold til disse.

Hvilke rettigheder har du?

Du har altid ret til at få svar på, hvad vi har registreret, hvor oplysningerne konkret er registreret, hvad vi har anvendt oplysningerne til indtil nu, samt hvad vi agter at anvende dem til fremover.

Du har altid ret til at få urigtige oplysninger rettet og opdateret.

Du har desuden ret til at få personoplysninger slettet, undtagen hvis vi med støtte i lovgivningen fortsat har brug for dem. Vi oplyser i så fald, hvad formålet er, og hvilken lovgivning der er tale om.

Hvornår sletter vi oplysningerne?

Vi sletter de modtagne oplysninger senest ved udløbet af de forældelsesfrister, der er fastsat i lovgivningen, sædvanligvis 5 år. Når vi opbevarer dem længere end til sagens umiddelbare afslutning, skyldes det, at det erfaringsmæssigt kan komme på tale at anvende oplysningerne senere, f.eks. hvis en offentlig myndighed genoptager en sags behandling eller på anden måde har behov for at komme i kontakt med dig gennem os.

Hvem retter du henvendelse til, hvis du er usikker på oplysningernes anvendelse eller mener, vi har begået fejl ved registreringen og anvendelsen af oplysningerne?

Både i tvivlstilfælde og i situationer, hvor du er utilfreds og ønsker at klage, kan du i første omgang rette henvendelse til den dataansvarlige, dvs. virksomhedens indehaver, eller direkte til Datatilsynet, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby; dt@datatilsynet.dk